PASAULĒ.VAI ANO VAR PILNVEIDOT?
IEVADS. Pirms II pasaules kara bija Nāciju līga, kas izrādījās neefektīva un tika mainīta uz ANO. Cik tagad efektīva ir ANO? Domāju, cilvēki neizjūt tās efektivitāti. Tagad aktuāla tēma ir Baltkrievijas robeža. Kopumā daudzi konflikti sākās un ir sakarā ar robežām. Pat II pasaules karš formāli jeb oficiāli sākās ar robežu pārkāpumu. Arī beidzot II pasaules karu, uzvarētāji vienojās saglabāt nemainīgas robežas. Notikumi uz Ukrainas robežām, tagad uz Baltkrievijas - Polijas robežas utt., daudzas starptautiskās organizācijas nosoda, bet problēmu risinājums nav sasniegts.
RISINĀJUMU VARIANTS
1. ANO vienojās par dažiem konceptuāliem principiem, kuriem piekrīt visas ANO valstis un stingri tos ievēro. Valstis, kas tiem nepiekrīt, nevar būt ANO valstis. Tie principi patiešām ir kā Dieva baušļi, bet tikai nedaudzi.
2. Uz mākslīgā intelekta bāzes tiek izveidota ANO tiesa, kas vērtē, vai valsts nepārkāpj pieņemtos konceptuālos principus. ANO valsts piekrīt šādai tiesai un pilda tās lēmumus, ja grib palikt šajā organizācijā.
3. ANO ir sava spēka struktūra (policija), ja kāda valsts nolemj ieņemt vai pārkāpt ANO valsts robežas. Piemēram, uz NATO bāzes veidota struktūra, kurā dažas valstis var būt kā asociētie locekļi. 21. gadsimta sākumā bija reālas sarunas par Krievijas dalību NATO asociētā locekļa statusā.
Papildinājums. Pirmkārt, ANO valstīm savstarpēji sadarbojoties, būtu daudzi pozitīvi momenti, kas radītu pamatotu interesi būt ANO valsts. Valstis, kuras nav ANO, savā valstī var uzvesties, kā to grib un ļauj tās iedzīvotāji, bet tās nedrīkst jaukties citu valstu dzīvē. Piemēram, Afganistānā, cik daudz valstu centās “palīdzēt”, iemācīt lietot demokrātijas principus, un kāds rezultāts?
Otrkārt, ļoti akurāti vajag formulēt un saprast jēdzienus bēgļi, migranti utt. Piemēram, bēgļi var rasties, kad viena valsts iekaro citu. Šajā gadījumā tas būtu, ka divas ārpus ANO valstis sāk karot savā starpā un viena zaudē savu valsti. Tad ir bēgļi. Bet nemieri pašā valstī ir šīs valsts iedzīvotāju atbildībā. ANO valstis nepārdotu tādām valstīm ieročus un stingri kontrolētu biznesu ar tām.
Treškārt, ar uzņemošās valsts piekrišanu tajā var ierasties cilvēki no dažādām valstīm, un uzņemošā valsts atbild par uzņemto cilvēku uzvedību, jo iebraucēji kļūst vai par šīs valsts pilsoņiem, vai vismaz pagaidu iedzīvotāji.
EIROPA.VAI ES VAR PILNVEIDOT?
ASV – Amerikas savienotās valstis. ASV štatiem ir lielāka neatkarība nekā ES valstīm no Briseles. Konkurencē ar ASV, Ķīnu, Japānu, Krieviju utt. izveidojās Eiropas savienotās valstis (ESV) ar saviem BS, kas līdzīgi ASV BS ir daļa no NATO jeb nākotnē ANO spēka struktūras.
LATVIJAS JAUNĀ POLITIKA
Tagad ir iespēja veidot jaunu politiku. Valsts jaunā politika ir vēlētājs, deputāts (Saeima), plāni, budžets, izpildvara (MK) – vēlētājiem SOLĪTĀ IZPILDE.
Vecā politika – „sponsors”, izpildvara (MK), likumdošanas vara (Saeima) – „sponsoriem” solītā izpilde. Paskaidroju.
Man kādreiz nācās veidot NBS plānošanas, programmēšanas un budžetēšanas sistēmu (PPBS), kas tika atzīta par paraugu valstīm, kas stājās NATO. Tās bija būtiskas pārmaiņas NBS, bet konceptuāli tas attiecās arī uz valsts pārvaldes sistēmu. Daļēji tas viss ir, bet vai ir sapratne, kā to pareizi izmantot?
1. Valstij ir trīs līmeņa plāni: ilgtermiņa, vidēja termiņa (valdības deklarācija) un viena gada (budžets) plāni. Nākamajā gadā pēc Saeimas izveides ir jāprecizē valsts attīstības ilgtermiņa plāni. Veidojot un apstiprinot budžetu, vajag atsaukties uz savstarpēju plānu sasaisti. Parasti valdības deklarācija jeb vidēja termiņa plāns tiek pieminēts.
2. Jauno partiju, pirmkārt, KPV.LV partijas solījums bija likvidēt koalīcijas padomi. Pareizs, loģisks piedāvājums, jo svarīgi ir atdalīt likumdošanas varu no izpildvaras. Tas nozīmē, ka Saeimas pozīciju partiju koalīcijā nepiedalās izpildvara. To nevada premjerministrs.
3. Politiskajām partijām jārāda saviem vēlētājiem solījumu izpilde, diskutējot par valsts attīstības plāniem un tos apstiprinot, pirmkārt, budžetu.
4. Izpildvarai šie plāni ir jārealizē. Izpildvara var iniciēt atsevišķus likumus, kas nepieciešami, lai realizētu šos plānus.
5. Kādēļ nevar būt profesionāls MK? Mans subjektīvais viedoklis – var būt. Ministrijas atbildības jomas interesē biznesu un, likumīgi subsidējot partiju, kuras atbildībā ir interesējošā ministrija, bizness sagaida atbalstu saviem projektiem. Bet vai tā nav iespēja korupcijai? Latvijā budžets sastāda ~ 30% no IKP, bet daudzās ES valstīs budžets ir ap 40% no IKP. Tas nozīmē, ka Latvijā ap 2 miljardi eiro tiek zaudēti – nozagti. Padomājiet.
Parasti politiskās partijas savās programmās aptver visu ministriju darbības jomas, bet saņem tikai dažu ministriju vadību. Tas ir labs veids attaisnot savu solījumu neizpildi citās jomās.
SECINĀJUMS. Tagad ir iespēja veidot jaunu politiku. Valsts jaunā politika ir vēlētājs, deputāts, plāni, budžets, izpildvara (MK) – Vēlētājiem SOLĪTĀ IZPILDE.
Tagad – „sponsors”, izpildvara (MK), likumdošanas vara (Saeima) – „sponsoriem” solītā izpilde.
Daudzi prot skaisti runāt. Iedzīvotājiem bieži ir grūti atšķirt tiešos melus, nezināšanu, kompetences trūkumu un cilvēku loģiski pamatotu viedokli. Saukļi parasti ir populāri, piemēram, KF vicespīkers kādreiz teica: „Katrai sievietei - vīrieti un katram vīrietim pudeli šņabja.” Daudzi atceras šo saukli. Mēs esam Rietumu civilizācijas valsts, nepievilsim Latvijas vēlētājus.
P.S. Man nav iespēju izteikt savu viedokli plašai auditorijai, tādēļ dalieties ar šo informāciju un izsakiet, vēlams, pamatotu kritiku izteiktajiem priekšlikumiem.
LATVIJAS JAUNĀ ĢIMENES POLITIKA
Latvijā ir nostiprināts tradicionālās ģimenes jēdziens gan Satversmē, gan normatīvajos aktos, kā arī Latvijas iedzīvotāju sapratne, kas ir labi un kas ir slikti. Nākotnē pakāpeniski pāriet uz sistēmu, kad vecāki nodrošina bērnus, bet bērni vecākus. Tas radīja būtisku bērnu pieaugumu ģimenēs, un vidēji ģimenē ir 3 bērni.
Vecāki bērniem parasti ir paraugs, ka vajag izvēlēties dzīves vērtības, nospraust mērķus un kā tos sasniegt. Piemēram, man ideālā sieviete bija un ir mana māte. Es nekad netiku redzējis tēvu piedzērušos, nekad vecāki nestrīdējās, kam kas jādara. Kad man vai maniem bērniem ir problēmas, es iesaku atcerēties savus vecvecākus.
Mūsu ģimeni (4 bērni - jaunākai māsiņai 1gads, man 4 gadi) izsūtīja uz Sibīriju, Amūras apgabala Tigdas rajonu, un mēs spējām izdzīvot. Tas ir mūsu vecāku nopelns, ka visi palikām dzīvi un 1958. gadā atgriezāmies Latvijā.
Es cenšos pats sportot, un visi mani 4 bērni arī amatieru līmenī ir daudz ko izdarījuši sporta līmenī. Dēls vairākkārt ir veicis “Dzelzs cilvēka” distanci. Mans teiciens “Dariet kā es” ir zināms gan ģimenē, gan NBS, kad es kārtoju fiziskos normatīvus kopā ar saviem padotajiem.
Es saprotu paaudžu atšķirību gan domāšanas, gan vērtību, gan uzvedības jomās. Tāda ir dzīve, sevišķi zināšanu, zinātnes attīstības jomās. Medicīnā – cilvēkam ir iespēja būtiski pagarināt dzīves ilgumu. Piemēram, bija cilvēks, kas nomainīja 7 sirdis. Tas viss ir (būs) iespējams, bet cilvēkam būs iespējas izvēlēties galveno prioritāti - vai censties tikai kvantitatīvi pagarināt savu dzīvi, vai savus līdzekļus ieguldīt kvalitatīvai dzīves izveidei, piemēram, ceļojumiem un sava intelekta attīstībai.
Strauji attīstās “Mākslīgais intelekts”, kura iespējas ir un nākotnē būs ļoti lielas. Tas prasīs nopietnu analīzi, kur un kā to var un varēs izmantot, jo tā ir iespēja gan ieguvumiem, gan zaudējumiem.
Man palicis atmiņā Latvijas Zinātņu akadēmijas prezidenta teiktais ”Grūti laiki veido stiprus cilvēkus. Stipri cilvēki veido labus laikus. Labi laiki veido vājus cilvēkus”. Ir vērts to atcerēties, domājot par pasaules, Eiropas un Latvijas nākotni.