SECINĀJUMI PAR MĀCĪBĀM „ZAPAD – 2017”

IEVADS. Militārās mācības organizē visas valstis. Tās ir nepieciešamas, lai testētu un pilnveidotu Bruņotos spēkus (BS). Latvijai (NATO valstīm) ir nepieciešamība izstrādāt jauno, 21. gadsimtam atbilstošo Nacionālo drošības konceptu (NDK) un tās sadaļu - Valsts militāro stratēģiju (VMS). Latvijā šo dokumentu sauc Valsts aizsardzības koncepcija (VAK).
Jaunais ASV prezidents piespieda NATO valstīm aktualizēt nepieciešamību ieplānot 2% aizsardzībai no IKP. Mācības “Zapad - 2017” aktualizē jautājumu par NATO valstu jaunajām Nacionālajām drošības un aizsardzības stratēģijām (konceptiem).
MĀCĪBU MĒRĶI: OFICIĀLIE UN NEOFICIĀLIE. Scenārijus izvēlas tādus, kas balstās uz valsts aktualitātēm. Piemēram, Krievijai ir pieredze dalībai reģionālos konfliktos: Piedņestra, Čečenija, Gruzija, Krima, Austrumu Ukraina, papildus Sīrija utt.
Oficiāli mācību „Zapad 2017” mērķi ir formulēti un paziņoti. Tie gan izsauc daudz jautājumu. Līdzīgi ir neticība nosauktajam mācību dalībnieku skaitam. Tādēļ es izteikšu savu viedokli par vismaz daļēji neoficiālajiem mērķiem.
- 1. “Daech” vai “Islāma valsts” aktivitātes. Dažādu militāro konfliktu dalībnieku atgriešanās Krievijā. Oficiāli tika proklamēts, ka KF piedalās, piemēram, Sīrijas konfliktā, lai teroristi neatnāktu uz Krieviju. To neizdevās realizēt, jo terora akti notiek arī KF, un to intensitāte var pieaugt.
- 2. Iespējama dažādu cilvēku grupu, reģionu vēlme atdalīties no Krievijas, mainīt valsts pārvaldi utt. Čečenijai ir savi labi apmācīti BS, kas var radīt „galvassāpes” Maskavai.
- 3. Baltkrievija un Kazahstāna neatzina Krimas pievienošanu Krievijai. Šajās valstīs var tikt realizēts Ukrainas scenārijs, notikt tautiešu aizsardzība utt. Mācības dod signālu kaimiņiem, ka Krievija ir nopietns militārais spēks.
- 4. Saliedēt savus iedzīvotājus „ārējā ienaidnieka” priekšā, jo valstī ir nopietnas ekonomiskās problēmas.
DALĪBNIEKU SKAITS, OFICIĀLAIS UN NEOFICIĀLAIS. Oficiālais dalībnieku skaits ir 12 700 karavīru un atbilst parasto militāro mācību prasībām. Ir informācija, ka iesaistīto cilvēku skaits var būt vairākkārt lielāks. Mūsdienās patiešām sociālajos tīklos ir daudz viltus ziņu, bet es aicinu lasītājus pašiem padomāt un izvērtēt notikumu iespējamību.
Pirmkārt, Krievijas BS kaujasspējas ir jātestē, jo KF valsts vadība grib zināt reālo situāciju. Piemēram, 2008. gada konflikts Gruzijā parādīja daudzas problēmas BS. Dalība Sīrijas konfliktā arī ir parādījusi dažādas problēmas, bet ir arī anekdotiski gadījumi, kad jaunais, plaši reklamētais tanks paliek nekustīgs Sarkanajā laukumā.
Otrkārt, var mobilizēt un celt kaujas gatavību daudzās BS vienībās. Tā ir vajadzīga pārbaude un derīga informācija BS vadībai. Vienlaikus tie jau nav mācību „Zapad -2017” tiešie dalībnieki.
Treškārt, testēt valsts militāro infrastruktūru. Būdams NBS Apvienotā štāba priekšnieks, organizēju slēgtās mācības „Otrais solis 2004” [1., 131. lpp.], kur tika izvērtētas Latvijas spējas pieņemt citu valstu militāro palīdzību un plānoti pasākumi, lai tās uzlabotu. Žēl, ka vairāk nekā desmit gadu laikā tas netika izdarīts, un tikai tagad ir sākta kazarmu un citu objektu celtniecība.
NOVĒROTĀJI, kas saņems daļu oficiālās mācību informācijas, un NATO izlūkošanas sistēmas tests, lai zinātu pilnīgāku informāciju par mācībām; Loģiski ir saprotams, ka mācību „Zapad - 2017” vadība nevar un neiepazīstinās ar visiem mācību mērķiem un rezultātiem. Tas nav nekas unikāls, bet vienlaikus tas ir tests novērotājiem redzēt un uzzināt nepateikto un neparādīto.
Mūsdienās ir daudzas citas iespējas novērot BS vienību aktivitātes. Tādēļ NATO varēs neoficiāli novērot tās no kosmosa, analizēt pārtverto un saņemto informāciju kiberjomā un citur.
SECINĀJUMI. Pirmkārt, draudu, risku, izaicinājumu analīze drošības un aizsardzības jomā. Otrkārt, NDK un VAK izstrāde. Treškārt, likumu un citu normatīvo aktu pārstrāde atbilstoši jaunajām, 21. gadsimta, drošības un aizsardzības stratēģijām (konceptiem). Ceturtkārt, noteikt valsts drošības sistēmas struktūru un uzdevumus. Piemēram, ZS uzdevumus, jo atkarībā no uzdevumiem tiek plānota un realizēta atbilstošā ekipējuma iegāde.
Pie manis kā ģenerāļa, bijušā NBS AŠ priekšnieka un militārā eksperta griežas daudzi cilvēki un lūdz izvērtēt AM veikto pirkumu aktualitāti. Es to nevaru izdarīt, kamēr nav pieņemti jauni, 21. gadsimtam atbilstoši normatīvie akti.
KOMENTĀRI. Ir NATO 2010.gada oficiāls dokuments - jaunā Stratēģiskā koncepcija, kurā tika noteikti kompleksās pasaules draudi, riski un izaicinājumi: globālais terorisms, kiberuzbrukumi, energoresursu drošība un klimatisko pārmaiņu globālais efekts [3].
Skat. failu: Doc2.doc
Detalizētāk ar šiem jautājumiem var iepazīties [2]. Tiek pamatots, ka kodolieroči un NATO viedā kolektīvā aizsardzība ir atturošie faktori, bet aktuāli ir valsts iekšējās drošības jautājumi. Tas aktualizē NEPIECIEŠAMĪBU Latvijā un citās NATO valstīs veidot jaunu VAK, kas sastāvēs no divām sadaļām: pilnvērtīga dalība NATO kolektīvajā aizsardzības sistēmā un visaptveroša, totāla valsts iekšējās drošības nodrošināšana.
Tas ļaus noteikt, piemēram, ZS vietu valsts drošības sistēmā, tās uzdevumus, un tad jau var noteikt arī vajadzīgo ekipējumu. Daudzi uzskata, ka atbildes uz šiem jautājumiem zina, bet nesteidzieties, padomājiet. Man ir savs redzējums, bet es nesaku, ka tas ir vienīgi pareizais. Es piedāvāju organizēt diskusijas. Francija, pieņemot jauno VMS, organizēja 40 konferences, kur detalizētāk izdiskutēja ar valsts drošību un, pirmkārt, ar aizsardzību saistītus jautājumus. Domāju, tas ir labs piemērs.
[1] http://www.kreslins.lv/article/lv/mana-gramata-gods-kalpot-latvijai
[2] http://www.kreslins.lv/article/lv/baltijas-regiona-drosiba-aktualitates-un-turpmaka-riciba