Jānis Šiliņš: Kādēļ Latvijai ir nepieciešams lozēts parlaments
Raksts atrodas ŠEIT!
Patiešām oriģināla ideja. Laikam pasaulē nav tādas pieredzes, bet par valsts pārvaldes sistēmu ir vērts diskutēt. Par nožēlu valsts prezidenta priekšlikumi nedaudz mainīt premjerministra tiesības un atbildību ir nolikti Saeimas Juridiskās komisijas vadītājas seifā un tie netiek pat lāgā izdiskutēti. Es veicu tādu aptauju savā mājas lapā, bet nebija daudz cilvēku, kas piedalījās tajā VAI ATBALSTAT LATVIJAS PREZIDENTA IETEIKUMUS?
Varu nosaukt papildus problēmas, kas pastāv, no mana viedokļa, Latvijā:
1) nav atdalīta likumdošanas vara no izpildvaras. Ja koalīcijas padomi vada premjerministrs un tajā parasti piedalās arī ministri un padome bieži lemj, kā balsot Saeimas pozīcijas deputātiem par "atslēgas" jautājumiem. Vai tā var atdalīt izpildvaru no likumdošanas varas?
2) par pielaidēm. Ģenerālprokurors televīzijā pateica, ka pielaides nepiešķiršana nenozīmē, ka cilvēks ir slikts, bet pastāv riski, ka var izpaust noslēpumus. Tas laikam ir pareizi. Tikai kam ir lielāki riski un kā to var izmērīt. Viens piemērs, cilvēks ar augstāko pielaidi, "optimizē" nodokļus un iespējams nekorekti organizējis vēlēšanas kompāniju, bet bija un ir Saeimas Drošības komisijā, kas kontrolē SAB, DP un citas drošības struktūras. Tas ir normāli?
3) kādēļ Delna tādus faktus neuzskata par apdraudējumu nepareizu deputātu ievēlēšanai? Kādēļ netiek jautāts, pieprasīts un publicētas deputātu kandidātu kompetences? Piemēram, es par savām kompetencēm tiku izteicies :
Es par to rakstīju un izsakot to nedaudz ar humoru, vērtējot iespējas diskutēt par vienu vai otru tēmu atbilstoši militārajai pakāpei, tad kā karavīrs es, subjektīvi sevi vērtējot, nosacīti varu teikt, ka esmu augstākais virsnieks - ģenerālis drošības un aizsardzības jautājumos, vecākais virsnieks - Dr.habil.sc.ing. un profesors izglītības un zinātnes jautājumos, jaunākais virsnieks - sporta meistars, Latvijas Šaušanas federācijas prezidents sporta un fiziskās audzināšanas, kā arī plānošanas, budžetēšanas un programmēšanas (NBS AŠ "Politikas un plānošanas departamenta" - J-5 veidotājs un pirmais vadītājs) jautājumos, bet ierindnieks varbūt seržants - vispārējās politikas jautājumos.